miércoles, 20 de septiembre de 2017

WEDNESDAY. 20TH OF SEPTEMBER

We started the day early with a high school student of 13, in a with students from 9 to 16. We during the lesson we did a small session of Facetime with 3rd grade of our Secundary students, that in moment were in Spanish class with Antonio Albiol. We noticed how different are the schedules, the routines and the school spaces in the two countries!  

After this first class we moved to the Mother Language Center, in the center of Lund, to the coordination meeting of the Spanish teachers. In the center there are 100 teachers with 23 different mother tongues. The meeting with Silvia, Esther, Erica and Verónica, has been very interesting. One of the main issues was how to assess whether Spanish is really a mother tongue in the children's home, if it is an alive language, and at least one of the adults in the house speaks daily with children in Spanish. The last part of the meeting was dedicated to sharing activities and resources for the Spanish class.  


After a lively meal, shared with the teachers of Arabic and Greek, we returnedto Spanish lessons, this time with two children of 8 and 9: Antonio and Paula.They have been fantastic, and we have taken advantage of another small session of Facetime, this time with our 5th grade students.  


And to finish the day, class with the Bachillerato students, with whom we had a great conversation about education, youth and leisure in Spain and Sweden Long and very, very, very interesting day, full os sense !!












Comenzamos temprano el día, con una alumna de secundaria de 13 años, en un colegio con alumnos 9 a 16 años. Aprovechamos la clase para hacer una pequeña sesión de Facetime con 3º de la ESO, que ese momento estaban en clase de Lengua con Antonio Albiol. ¡Qué diferentes son los tiempos, las rutinas y los espacios escolares en los dos países!

Tras esta primera clase nos trasladamos al Centro de Lenguas Maternas, en el centro de Lund, a la reunión de coordinación de las profesoras de español. En el centro hay 100 profesores de 23 lenguas maternas diferentes. La reunión con Silvia, Esther,  Erica y Verónica,  y  ha sido muy interesante. Uno de los temas principales fue cómo valorar si el español es realmente una lengua materna en el hogar de los niños, si se trata de una lengua viva y, al menos uno de los adultos de la casa, habla cotidianamente con los niños en español.  La última parte de la reunión la hemos  dedicado a compartir actividades y recursos para la clase de español.

Tras una animada comida, compartida con los profesores de árabe y griego, hemos vuelto a las clases, esta vez con dos niños de 8 y 9 años: Antonio y Paula. Han sido fantásticos, y hemos aprovechado para hacer otra pequeña sesión de Facetime, esta vez con nuestros alumnos de 5º de primaria J

Y para terminar el día, clase con los alumnos de Bachillerato, con los que hemos tenido una estupenda conversación sobre la educación, los jóvenes y el ocio en España y Suecia.


Día largo y muy, muy, muy interesante y lleno de sentido!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario